Este incredibil ce se întâmplă la noi cu banii!
Un raport al Băncii Mondiale arată că statul român plăteşte cel mai scump preţ din Europa pentru un kilometru de autostradă! Acelaşi raport mai arată că în România sunt şi cele mai puţine şi mai proaste autostrăzi din Europa.
In Franţa se plătesc doar 18 milioane de euro pentru un kilometru de autostrada in zona muntoasa, in timp ce in Polonia pretul unui km de autostrada in zona de campie este sub 6 milioane de euro.
Probabil, cel mai eficient se construiesc drumuri în Singapore, acolo unde 5 km de şosea express cu patru benzi (probabil comparabilă cu autostrada noastră) costă în jur de 3.5 milioane de dolari! Probabil cu aceşti bani în România nu s-ar asfalta nici o alee din spatele unui bloc.
Autostrada Romania |
Desi pe hartie exista peste 2.000 de kilometri de autostrada proiectati, in realitate in Romania sunt in folosinta doar 281 de kilometri de autostrada, si anume A1 Bucuresti - Pitesti si A2 Bucuresti - Cernavoda, din cadrul Coridorului IV Paneuropean. Singurele portiuni de autostrada construite dupa 1989 sunt Bucuresti - Fetesti, cu o lungime de aproximativ 134 de kilometri, si centura ocolitoare a Pitestiului, lunga de 15 kilometri. Tronsoanele Fetesti - Cernavoda si Autostrada Bucuresti - Pitesti au fost doar reabilitate (ultima de mai multe ori), ele fiind construite cu mult inainte de 1989.
Record absolut: 80 de milioane de euro/km
Cel mai scump tronson de autostrada din Romania este, cel putin pana acum, Comarnic - Brasov. Acesta este primul contract de constructie de autostrazi in concesiune, fiind castigat, recent, de consortiul franco-elen Vinci-Aktor. Potrivit contractului, valoarea lucrarilor de constructii va fi de 1,507 miliarde de euro, pentru cei 58 de kilometri ai tronsonului, ceea ce inseamna un pret de aproximativ 25 de milioane de euro pe kilometru. Practic, lucrarile vor fi finantate de constructor, urmand ca statul sa returneze banii. Contractul include exloatarea si intretinerea autostrazii pentru o perioada de 30 de ani, statul urmand sa plateasca grupului Vinci-Aktor cate 180 de milioane de euro pe an, timp de 26 de ani, ceea ce duce la un total de 4,68 miliarde de euro. In acest context, costul total pe kilometru, platit de stat, va fi de 80 de milioane de euro. Autostrada va avea doar doua benzi de circulatie pe sens.
Centura cu 19 milioane de euro/km
Foarte scumpa se estimeaza a fi insa si Autostrada de centura a Bucurestiului, in lungime de 100 de kilometri. Potrivit estimarilor CNADNR, costul mediu pe kilometru se apropie de 19 milioane de euro, in contextul in care autostrada este una de campie si va avea doua benzi pe sens.
Croatia - ieftin si mult
Croatia are o retea de 1.224 de kilometri de autostrada, 500 de kilometri fiind dati in folosinta in ultimii patru ani. Cea mai lunga autostrada este cea care leaga Zagreb de Split, cu o lungime de 380 de kilometri si care strabate adevarate lanturi muntoase. Pentru construirea autostrazii a fost nevoie de excavarea a 26 de milioane de metri cubi de pamant si construirea a aproape 300 de poduri, viaducte, pasaje, pasarele, tunele sau treceri pentru animale. Costul total al acestei autostrazi a fost de 2,3 miliarde de euro, adica o medie de 6 milioane de euro pe kilometru. O alta autostrada se afla la stadiul de proiect in Croatia, cea care leaga Ungaria de Bosnia-Hertegovina, prin Osijek si Svilaj. Cu o lungime totala de aproximativ 90 de kilometri, autostrada are un pret total de 300 de milioane de euro si un cost mediu de aproximativ 3,35 milioane de euro/km.
Autostrada Croatia |
Germania - 10 milioane de euro/km
S-ar putea crede ca autostrazile germane ar fi si scumpe, dat fiind faptul ca sunt cele mai bune din lume si ca toate costurile - de la cele cu forta de munca si pana la cele cu materialele - ar fi mult mai mari. Totusi, in realitate, preturile sunt asemanatoare sau chiar mai mici comparativ cu cele din Romania.
Germania are o vasta retea de autostrazi, cu o lungime de peste 12.000 de kilometri, din care peste 3.000 sunt cu trei sau mai multe benzi pe fiecare sens de mers. Potrivit informatiilor oficiale ale Ministerului Transporturilor din Germania, din 2001 si pana in prezent s-au construit aproximativ 900 de kilometri noi de autostrada, pentru care statul a cheltuit 9 miliarde de euro. Mai exact, o medie de 10 milioane de euro pe kilometru. In pofida infrastructurii superdezvoltate, nemtii au in continuare planuri foarte mari: construirea a altor 1.900 de kilometri de autostrada, pentru care sunt prevazute 15 miliarde de euro - ceea ce inseamna 7,9 milioane de euro pe kilometru - si largirea a 2.200 de kilometri de autostrada, de la doua la trei benzi pe sens, pentru care vor fi alocate 13 miliarde de euro - o medie de 5,9 milioane de euro/km.
Autostrada Germania |
Fisa tehnica Autostrada Transilvania (Bechtel)
Lungime - 415 km
Excavare - 93.000 metri cubi
Umplutura - 64.000 metri cubi
Poduri/viaducte - 267 - peste 60 km
Pasaje rutiere - 58
Tunele - 0
Cost/km intre - 7,5 si 12,2 mil. euro
Fisa tehnica Egnatia Odos (Grecia)
Lungime -670 km
Poduri - 570 - peste 80 km
Tunele - 74 - peste 100 km
Cost/km - 10 mil. euro
Fisa tehnica A1 Zagreb - Split (Croatia)
Lungime - 380 km
Excavare - 26.000.000 metri cubi
Umplutura - 30.000.000 metri cubi
Poduri, tunele, pasaje - 292
Cost/km - 6 mil. euro
Preturi medii pe kilometru de autostrada in concesiune pe 30 de ani
Comarnic - Brasov (Romania) 80 milioane euro
München - Augsburg (Germania) 20 milioane euro
Attiki Odos (Grecia) 19,9 milioane euro
Deci se poate si mai ieftin daca se vrea.Dar din pacate Guvernul nostru nu vrea.Ceea ce inseamna ca ar trebui sa facem o iesire in strada de o saptamana pentru in ritmul asta nu se mai poate.Avem dovezi in fata cat de mult isi bat joc de noi si noi nimic.
Concluzia este că avem autostrăzile şi politicienii pe care-i merităm... (din pacate)
http://unirearomaniei.blogspot.com
Fereasca Dumnezeu de hotii astia de la Putere.....
RăspundețiȘtergere